W 2022 wykonaliśmy modernizację dwóch pchaczy typu BIZON. Te uniwersalne jednostki budowane były w polskich stoczniach w latach 1965-1980. Myśl techniczna polskich konstruktorów i inżynierów sprawdza się w eksploatacji zarówno na rzekach w Polsce jaki i w Niemczech. W drugiej dekadzie XXI , w związku z wprowadzeniem wysokich norm emisyjności spalin oraz wymogów powiększającego się tonażu zestawów pchanych, Armatorzy stanęli przed koniecznością zmian. Modernizacja taboru pływającego, sprawdzonego przez długie lata w eksploatacji, jest najprostszą i najbardziej efektywną możliwością spełnienia wymogów rynku przewozów śródlądowych.
Realizacja kontraktu trwała 9 miesięcy. W ramach zawartej umowy dokonaliśmy pełnej wymiany systemów napędowych, w tym:
- wymiany silników głównych na spełniające normę Stage V wynikające z ES- TRIN 2020 i 2023,
- zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy wały napędowe, przystosowane do przejęcia dwukrotnie większej mocy,
- zainstalowaliśmy nowe śruby napędowe o zmiennej geometrii,
- zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy nową automatykę,
- wymieniliśmy silniki pomocnicze i agregaty prądotwórcze.
Ponadto dokonaliśmy szeregu ulepszeń:
- umieściliśmy sterówki na nożycowych podnośnikach hydraulicznych, umożliwiających zmianę pozycji w zakresie od 3 do 8 metrów nad lustrem wody,
- zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy zaburtowe i płaszczowe systemy chłodzenia silników głównych i pomocniczych,
- poprawiliśmy warunki bytowe załogi.
Wyzwaniem w realizacji projektu była koordynacja pracy wielu zespołów w relatywnie małej przestrzeni modyfikowanych jednostek , jak i niestabilny łańcuch dostaw , będący efektem najazdu Rosji na Ukrainę. Efektywnie rozpracowaliśmy wszystkie te ograniczenia.